Selasa, 14 Desember 2021

budi daya ~ HAL PATIKAHAN

[14/12 20:36] aji rasha: 

Tah tinu kitu timbulna (ayana) MA-pipitu teh saperti : 
Maen – 
Maling – 
Minum – 
Madat – 
Madon – 
Mangani – 
Mateni, 
ana geus migawe MA PIPITU, 
nyaeta hartina sarua jeung geus poho ka dirina, 
geus teu nyaho mana lahir jeung mana batin, 
alias geus mabok, ari mabok hartina geus poho kana purwa-daksina, 
purwa (asal), 
daksina (wekasan) 
jauh tina kecap inna Lilaihi (Kaulaning Gusti) – 
komo kana kecap Wa (jeung) 
Inna Lillahi (Kaula anu pasrah ka Gusti) mah,………. 
Teu cara Karuhun !

Geus sabaraha rebu tahun pasrahna ?

Geus ngamulya keun nana bukti, 
sakabeh turunannana dijaga-dijaring 
beurang jeung peutingna sangkan ulah kurang dahar jeung pakena 
sarta sing bisa narima tamu jeung sapuratina, pantes mun kasebut ROJIUN 
(tunggal pangawasana), 
ku geus prak bisa ngamulyakeun deui 
ku kamulyaan nana ka sakabeh makhluk Tuhan sarta teu mandang ka kolot ka budak, 
ka awewe ka lalaki 
estu teu ngabeda-beda ! 

Tapi ari ceuk anu mabok mah 
pajar Karuhun urang teh teu beda jeung sato ! ……

Tapi sakituna deui keun bae ulah arek dipake hate, da nu kitu mah hampuraeun, ku teu nyahoeun tea, jeung keur resep tuturuti, resepna nurutan batur, 
mun henteu katurutan boga rasa henteu pinter, 
kajeun modal hurip ti karuhun beak pisan 
sigana teu ngitung rugi, dapon maksudna katepi, 
katepi ceuk angkeuhannana, 
padahal katurutan mah batur teh mohal, 
paling untung ukur tepi kana JIGA, 
ari jiga tea eta sidik “LAIN” pisan. 

Tuluyna: hirupna euweuh pangaji, 
siga jalma anu nurut, ngandelkeun wungkul 
ti batur, 

hirup siga nu numbila budi-dayana karuhun karimbunan kapoekan, tepi ka geus poho deui, 
mi karesep kanu anyar, tipu-daya dipibogoh, 
mun bisa nipu ka batur boga rasa aing pinter, jeung teu boga rasa dosa. 

Tah nu kitu ngarana bangsa titiron (palsu). 
Malsu kana kanyahona pribadi, 
ku hayang-hayangna jiga teu mikirkeun 
keur engke, sumawona inget kanu bakal datang, nya-eta anak incuna nu bakal gumelar pandeurieun manehna, 
estu jauh jeung Budi-Daya karuhun; 
ka anak incu teh anggur mere jalan 
sina NIPU-DAYA, 
teu hayangeun anak incu sina bisa ngarasakeun buah budi-daya karuhuna.

Lebah dieu teu beak ari pamenta mah, 
mugi-mugi eta anu nurut oge 
sing bisa pulih ka jati mulang ka asalna deui sangkan ulah jiga, 
sarta ulah ngawiwirang ka Karuhunna.

Ka-budian Ka-jalan ku Karuhun teh? , 
lamun ngaku, tah nu kitu hartina 
ngarasa Kabudayan Karuhun teh !

Ulah waka ngagogoreng lamun acan nyaho ! 
( Ulah muji lamun ngarasa rugi ! ... 
Sabab euweuh deui anu wajib dipuji anging 
anu Maha Mulya 
nu geus ngamulyakeun ka nu sok aya 
jeung euweuh sapan-deurieunnana !)

Anu matak lamun arek diajar naon bae, 
heulakeun heula nganyahokeun naon-naon 
anu geus diajarkeun ku kanyaho diri 
(pingpinan indung-bapa, 
warisan ti Karuhun urang), 
nya-eta: 
panjang–pondok – 
awewe –lalaki – 
kaler–kidul - 
gede-leutik 
jeung sajaba ti eta anu aya pasangannana, 
sabab lamun acan nyaho 
kana Kalimah-Kalih mah, 
moal boga pamilih, 

ana teu boga pamilih kanyahona 
sok tuturut munding, atuh acan baleg, 
ana acan baleg mah atuh ka drigama moal asup, sumawonna kana agama,
da teu beda jeung bangsa orok beureum; 
hirup wungkul kasamaran.

“ Sagala teu jeung dipikir ”
“ Sara teu panggih sarina “
“ Hirup siga ka sesered “
“ Diri taya pangajina “
“ Sosorod bagjana awak “
“ Beuki lila beuki surud “
“ Patina bleg nu kasarad “

HAL PATIKAHAN

Karuhun baheula ari ngucapkeun Al-Fatihah teh pokna sok HAL PATIKAH , 
tapi ari maksudna mah teu beda cara urang ayeuna bae, nya eta 
nyebut (muji) asmana Pangeran anu ngagaduhan sipat welas jeung asih, 

ari pangna nyebut kitu teh Karuhun mah 
“enya” enggeus nyahona teh yen 
Pangeran ngagaduhan sipat welas jeung asih, nya-eta bukti ku ayana dunya katut pangeusina 
nu salawasna dilahir mah dipikabutuh 
ku sakabeh mahluk keur kaperluan dirina, 
tah eta kamurahannana. – 

ari anu awisna, nya-eta nu 
teu beunang di jiga-jiga, 
teu beunang di tunjuk ku curuk, 
teu beunang dicaritakeun, 

bukti ayana teh ku wujudna, 
saperti: 
Pangawasa, 
Pangersa, 
Elmu, 
Hirup, 
Rungu, 
Tingali jeung 
Ngandika-Na 
nu wujud di badanna (kamurahannana) . . . . . 

Sanajan ieu katerangan sakieu saeutikna, meureun urang moal arek mungkir deui 
yen eta teh wujud: 

sarta lamun ku urang diabsen hiji-hijina 
dina badan urang bakal ngajawab, 
yen enya wujud ayana, 
saperti :

NU KAWASA ? . aya ! 
da lamun euweuh nu kawasa mah 
sanajan boga awak  sagede munding oge , 
moal bisa nangtung-nangtung acan.

NU  KERSA ? . . aya ! 
da lamun euweuh nu kersa mah 
urang teh moal hayang usik-usik acan.                                           

NU UNINGA ? . .aya ! 
da lamun euweuh nu uninga mah 
urang teh moal boga kanyaho !

NU HIRUP ? . .   aya ! 
da lain golek, teu kudu dihirupkeun ku batur !

NU NGARUNGU ? . .aya ! 
teu kudu make denge batur !

NU NINGALI ? . .aya ! 
teu kudu make awas batur !

NU NGANDIKA ? . .aya ! 
teu kudu  make ucap batur ! 
Karana lamun sagala kumaha batur, 
kumaha kuring ?

Ieu kabeh netepkeun sadayana puji ka Pangeran dina wujud jeung ayana.  

BISMILLAHI  
nu awisna  eta wujud

ROCHMAN ROCHIM 
kamurahannana   aya
[ wujud aya, awis-mirah ti Anjeun-Na]

Anu matak aya tikah, 
nya asal tina tepung wujud cinta pada cinta 
di dunya (dunya aya) 
nu di tepungkeun ku nu Maha Mulya, 
contona : 
Moal K.N. Adam tepung sareng Babu Hawa upama teu lahiran teu batinan, 
jeung dibarengan ku 
silih pikawelas-silih pikaasihna (sir – pada – sir). 

Jaman K.N. Adam sareng Babu Hawa 
geus putraan, 
nepangkeun putrana nu pameget ka nu istri, 
eta kudu kasaksi heula ku ibu ramana, 
sarta kudu dididik kumaha jalanna cinta 
(lain bogoh bae!) 
sarta sing nyaho kanu Kawasa dina dirina, 
nu asal ti Nu Maha Mulya.  
Perjangjian hareupeun indung – bapa.

Sanggeus Alam dunya loba eusina, 
ku ayana gunduk-gundukan (kaum-kaum) 
nya kudu nikah di kaum, 
sangkan kasaksi ku kaumna, 
netepan adat kaumna/bangsana.

Rukuna : 
Panganten lalakiPanganten awewe, 
tegesna nu di anti-anti (pangantian) 
sangkan panganten salamet salawasna, 
bisa nyumponan kanu ka :
Ijab kabul, 
waktu maranehna tepung mimiti; 
waktu hareuppeun kolotna, 
sarta geus jarangji arek silih pikanyaah.
Saksi urang Kaumna.
Wali nya kolotna pisan pikeun ngawalian 
carana anu Kawasa ka anak dina waktu harita.

Alam dunya ayeuna geus diatur ku Ratu 
(wawakil Pangeran di dunya) 
sangkan mulus rahayu, 
berkat salamet nagara katut pangeusina, Panganten, 
babaku panganten lalaki, 
kudu jangji ka nagara ku neken dina surat kawin, nu maksudna supaya salamet 
ka nu disalametkeun katut nyalametkeunnana.

Tah sakitu bae HAL PATIKAH mah.

BISMILLAHI : 
sadaya puji kangge Pangeran, 
kabeh geus wujud ayana 
nyata ka-awisannana.

RACHMAN-RACHIM : 
ieu dunya katut paneusina, 
kabeh anu diayakeun, 
nyata Kamurahannana.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar