SUNDA AKUR
cageur bageur bener
pinter tur singer
Jaman baheula di tanah Jawa (Djawa Dwipa) samemehna aya sakola atawa pesantren anu minangka disebut
Kitab na Allah teh
nya-eta bumi jeung langit ,
ari pangna disebut
Kitabna Nu Maha Suci,
sabab mungguh mahluk mah moal barisaeun nyieun,
ari nu disebut huruf (letter) na lain cara ayeuna A,B,C, Alif, Be, Te, Se, Ha, Na, Ca, Ra, Ka …… lain !
Tah kaayaan nu aya dina satangkaraking bumi jeung satungkebing langit,
saperti tatangkalan, jujukutan, sasatoan, seuneu, cai, taneuh jeung sajaba ti eta (sakabeh anu dijadikeun
ku natuur, alam,
nu kasaksi ku pancadria,
eta aksara
anu letterlijk (eces),
sabab ku anggapan jalma baheula di tanah Jawa, aksara nu aya dina
kitabna Nu Maha Suci (bumi-langit) teh cenah asalna ti Lohmahfud,
kabeh huruf, kabeh bener, tur kaharti, ku sakabeh mahluk, nu lolong, nu torek jeung nu pireu oge bisa nyebut ( ngama na’an ku basa kabangsaannana),
ana nyebut cau teh
kana wujudna cau,
nyebut kalapa teh
kana wujudna kalapa,
gunung kana gunung,
pasir kana pasir,
cai kana cai
jeung saliana nya kitu bae ….. jadi lamun ku urang disaruakeun jeung nu ayeuna nya aya oge bedana, saperti kieu, ayeuna mah :
Ngaraosna (maracana) = diajar nyaho kana aksara jieun jalema,
naha “alif, be, te, se, ha, na, ca, ra, ka atawa a,b,c”, sanggeusna wawuh kana hiji-hijina aksara,
tuluy diajar deui ngahiji-hijikeun aksara tea, eta disebutna :
u kana cau
Ngaraji (ngahargada, nyaho pangajina aksara)
upama be dijabar =
ba, be wau dipees – bu…. babu,
tah eta teh lain babu enyaan (jleg jadi babu tulen),
tapi meureun ku maneh kaharti
eta mah ngan babu aksara.
Sanggeusna
barisa maraca jeung ngarajina,
nya bukti ayeuna loba buku-buku nu dieusi kurupa-rupa aksara jeung basa nurutkeun kabisa anu boga jieun,
maksudna “mere beja ku aksara tea”,
jadi ana sakitu meureun tambah kahartina
ku maneh yen dina
saeusi buku teh
ngan beja tina
kanyahona sasama jelema….
Ari baheula
jaman karuhun
urang mah kieu :
Ngaraosna (maracana) = sanggeusna jelema
bisa usik malik
sarta boga
bahan ngomong
tuluy diajar ngomong , ngomongkeun (nyebutkeun) naon nu katenjo,
naon nu kadenge,
naon nu ka ambeu
jeung sajaba ti eta,
jadi baheula mah
ari nyebut gunung teh
nuduh kana gunungna,
pasir kana pasirna,
cau kana cauna,
nya lila-lila sanajan budak oge
jadi nyaho kana wujudna
anu disebut ku maranehannana,
nu matak
sakabeh kaayaan nu dijadikeun ku Nu Maha Suci ku karuhun urang
disebut huruf,
ari hartina
sakabeh teu aya cawadeunnana
jeung kabeh berguna,
oge teu aya hiji mahluk
nu bisa nurutan nyieun,
geura pikiran bae ku maneh naha aya hiji mahluk nu bisa nyieun cau,
paling bisa nyieun ku lilin, naha eta teh cau enyaan? Budak oge tangtu bisa nyebut eta ma cacauan ;
digambar dina kertas
nya disebut gambarna …..jeung hurufna tea
aya itungannana dimana-mana sarua,
ngan beda teh panyebut jelema
nurutkeun kabangsaannana bae,
saperti di Sunda mah disarebut cau
ku Malayu mah pisang,
ari wujudna mah
eta-eta keneh bae.
Palebah dieu sok
rada asa enya,
cek beja : dina
kitab Nu Maha Suci
hurufna kabeh
ti Loh-Mahfud,
lain meunang nyieun manusa, da meunang manusa mah ngan saukur tepi ka cenah atawa semet beja,
henteu wujud cara huruf ti
Nu Maha Suci.
Ngarajina :
sanggeusna urang nyaho kana ngaran-ngarana,
jeung ku geus lilana
ngarasa hirup sakumbuh
nu taya pegatna
jeung eusina ieu donya,
sok mustahil
urang nepi ka teu nyaho pangajina (hargana)
gening rata-rata alihtiar ,
nu ngaler, ngidul ngetan jeung ngulon nareangan
nu huruf keur dirina atawa keur bangsana,
sabab sakabeh geus ngarasa atawa
ngaraos (ulah ngirung manana),
seeneu teh: panas
cai teh : tiis,
dunya teh berguna
lamun hade ngajalankeunnana.
Katerangan dongeng anu geus diterangkeun ku Mama di luhur, ringkesna ku Mama dibalikeun deui kieu :
Jelema baheula mah :
Ngaraosna (macana) : nganyahokeun jeung ngingetkeun sarta
nepi ka bisa ngucapkeun :
”Naon-naon nu
ka ambeu, nu
ka denge , nu
katenjo jeung nu
ka rasa”.
Ngarajina :
Nyaho pangajina
sakabeh nu aya di satangkaraking bumi satungkebing langit,
saperti:
perlu make seuneu teh lantaran
butuh ku panasna,
cai ku tiisna jeung nyegerkeunnana jeung lian-liana deui.
Ngaraosna
geus ulah make beja deui, estu karasa ku sorangan, sabab
ku pamanggih jelema baheula,
ari cek keneh cek keneh
(beja keneh beja keneh) mah moal bisa jadi kapercayaan anu tetep.
Sanggeusna :
Ngaraos (maraca)
Ngaraji (nyao harga)
Ngaraos (ngarasa)
tuluy diajar “boga rasa”
…..sabab
ku kayakinan jelema baheula, upama
jalema geus baroga rasa,
nu tangtu di dunya bakal aya katengtreman,
dimana dunya tengtrem, pangeusina anu tangtu pinanggih jeung genah, ngeunah nepi ka raosna.
ari hartina genah
nya-eta
“pangancikan rasa”
Ari ngeunah ?
eta, katuangan raos !
Ari raos kapanggihna
ku sakur jalema
mun kabeh jelema
geus baroga rasa!
Naon hartina “boga rasa” ? ari hartina boga rasa,
nya-eta perasaan anu wajib dipigawe ku carana manusa nu make kamanusaan.
Naon hartina “kamanusaan” = ari kamanusaan nya-eta jalan-jalanna nyalametkeun dunya katut pangeusina, karena
ku kayakinannana
jelema baheula
lamun salamet geus tangtu matak
raosna.
Sabaraha pangajina ari Raos = ari raos mah pangajina teh geus moal aya nu bisa ngukur atawa ngira-ngira pihargaeunnana,
kajaba ku nu geus bisa ngukur kujurna,
ngimbang awakna,
saperti kieu:
Najan urang jadi miliuner, najan boga pamajikan jiga widadari,
cicing dina gedong alus, awak jeung pakaian ditaretes ku emas jeung berlian,
tapi
ari teu raos kumaha ? …..sarta sabalikna:
pakean rudin,
imah butut,
jeung batur lulus,
ari raos ?......
jeung ari raos teh
beunang oge dihartikeun
“Aji Wiji” (bibiting kanyaho) ari pangna disebut
bibit kanyaho,
sabab:
ku ahli ngaji rasa
geus ditetepkeun ku kayakinannana,
yen
Raos teh jadi
bibitna pangawasa pancadria,
katerangannana kieu:
mun euweuh Raos
di badan urang,
urang teh anu
moal bisa ngambeu rupa-rupa ambeuan,
mohal bisa nenjo
rupa-rupa tetenjoan,
mohal bisa ngomongkeun rupa-rupa omongan, jeung mohal bisa eling kana rupa-rupana elingan ….
malah lamun
ku maneh kaharti,
Raos teh nya-eta
“Aji Dipa” (elmu papak) buktina nya kieu :
Raja tuang gula
ngarasa amis !
Pangarit dahar gula oge ngarasa amis !
Raja ningali gajah !
Pangarit oge nenjo gajah !
Raja ngangseu nu seungit !
Pangarit oge ngambeu nu seungit !
Raja ngarungu anu ceurik !
Pangarit oge ngadenge nu ceurik !
Raja sasauran !
Pangarit oge ngomong !
Raja emut !
Pangarit oge kudu inget !
Sakur nu nyaho kana
Aji Dipa tangtu ngarti
kana maksudna kaayaan nu gumelar,
da tadi kapan
geus bisa ngaraos (maraca) huruping dunya,
nu dijadikeun ku
Nu Maha Suci :
Sugan moal
ngalangkahan pager, da pager teh aya maksudna nya-eta “wates”.
Sugan moal nyokot seuneu, lamun maneh butuh kutiis !
Sugan moal nyebut percaya, lamun maneh acan ngarasa !
Sugan moal milampah kalakuan anu goreng, da goreng teh temahna matak cilaka !
Sugan moal ngahina (nganyerikeun) ka sasama mahluk, da nyaho tunggal sa-Gusti!
Sugan moal nguntap ka karuhun, da urang lantaran asal gumelar teh ti anjeuna !
Sugan moal arek (boga maksud) ngaruksak sakur kaayaan nu dijadikeun ku Pangeran,
moal rek nyieun teu ngeunahna rasa-rasana mahluk Pangeran,
saperti
7 rupa nu dilarang ku Karuhun :
1. Madat =
nu aya matak ngaruksak badan jeung pikiran
2. Maen =
nu aya matak ngaruksak rumah tangga
3. Madon =
ngumbar shwat, nu temahna matak ngaruksak turunan
4. Minum =
nu aya matak teu eling
5. Maling =
nu matak ceda di dunya
6. Mangani = ngarah-ngarinah, nipu ka pada kawula, euweuh deui kabisa ngan ngabeja-bejakeun “cenah” nyaritakeun nu teu wujud tur teu karasaeun ku batur, karana nu kitu panutupna jadi :
7. Mateni =
maehan rasa pribadi,
euweuh kahayang,
leungit budi jeung pangerti hirup alah-baian munding, karesepna ditutungtun,
lolong sagalagalana,
disebut hirup da paeh, disebut paeh da hirup,
nya nu kitu nu ilahar disebutna “bangke hirup”
bau kalakuannana,
ari awak direreka, didangdanan ngarah jiga, mun kurang pek disetripan, estu ngabobodo dewek, marukana ari
Anu Maha Suci
butuh ka pakean lahir,
butuh ku basa carita,
teu nyahoeun yen
sakabeh nu dumadi,
wujud katut rasana teh
eta dijadikeun
ku anjeun-Na.
Da ari
kayakinan karuhun
mah kieu :
Nu Maha suci teh
“lain”
syareat (lahir)
tapi anu
nyareatkeun (ngalahirkeun)!
“Lain”
tarekat (gerak)
tapi
anu narekatkeun (ngagerakeun)!
“Lain”
hakikat (rasa)
tapi
nu nga-hakekatkeun (ngaraoskeun)!
“Lain”
marifat (eces)
tapi
anu nga-ma’rifatkeun (nga-eceskeun)!
jadi jigana karuhun mah moal percayaeun lamun ku urang : Gusti Nu Maha Suci
disebut
“linggih dina kursi gading” …….tapi sakituna omat ari kanu sejen mah ulah nyarita kitu bisi ditarimana lain ku harti,
engke bisa jadi anu kitu sok ngambek teu puguh-puguh, sabab gampang pisan kaasupanana setan, ngaku-ngaku sabillulah, padahal mah
pinuh ku napsu goreng nu ngaranjing,
kadang2 ka maneh
wani “mateni’ ,
ari manehna mah da geus puguh tadi oge geus disebut bangke hirup,
paeh rasa kamanusaan, ngahirupkeun ka setanan, Adamna geus lali tapel,
poho ka bangsa jeung basa, kasurupan ku nu sejen,
ana ngomong teu kaharti,
lir upama
Satria ka siku ku Dewa geus ngajadi Buta Gede nya tuluyna jadi murka.
Jadi ringkesna
“Aji Dipa” teh,
ngandung harti yen
Elmu Karuhun Nusa Jawa ti baheula tug ka kiwari
henteu rek hianat jeung
teu rek ngabedakeun ka sakabeh
Kamurahan jeung Ka-asihannana
Nu Maha suci,
ngaraos ngaraji nepi karasana pisan
ku sorangan…..
Raosna estu
taya geusan ngalahirkeunnana,
sabab moal nepi ku carita, ana ku urang kasurti,
tangtu urang bisa ngaku kalawan yakin
yen “enyana”
KALAM Nu Maha Suci teh “ECES” henteu cenah deui……
Saperti kieu bae,
cacakan diri nu sagir (leutik), upama
panon jeung awasna,
ana nuduhkeun ka Isun,
estu kalawan nyatana,
nuduh kanu
beureum,
koneng,
bodas reujeung
hideung,
gede leutik,
panjang ponduk reujeung sajaba ti eta,
tara jeung pokna ku lisan, tapi estu wujud pisan eces lain beja deui.
Nya kitu
tuduh ti Rosul
estu puguh Rasa wungkul,
nu teu make ucap deui, saperti:
Rasa urang nu nuduhkeun amisna gula,
haseumna cuka atawa panasna seuneu,
estu reujeung ka-rasana.
Lamun mahluk teh enyaan, enggon-enggoning ngaku kamanusaan,
anu tangtu dunyana tengtrem,
nya kitu mun sarerea, dunya gede ge geus tengtrem .
Mun
“hirup’ boga pamilih,
nyaho nu bau jeung
nu seungit.
Mun
“dengena” geus dipake
(nurut kana parentah ti kalamulah).
Mun
“nenjo” jeung tingalina (nyaho)
Mun
“ngucap” jeung prakna digawe.
Mun
“eling” jeung ingetan (sakabeh lampah nu geus karasa matak cilaka poma ulah dilampahkeun deui, jieun conto).
Mun
“Suci” enggeus nyareat,
di donya moal aya kasangsaraan,
jeung sasama
tangtu repeh-rapih,
hirup moal kakauman (rasis); tapi
lain lobanu nggeus ngaku-ngakuna
jadi ahli sareat?
puguh ari anu ngaku mah loba,
tapi ngakuna teh
kakara semet ngaku wungkul, nu dipake agul teh kakara tepi kana migawe aturan beja, cenah ti jelema keneh, sakaumna-sakaumna. Buktina
panon jeung awasna
geus nuduhkeun ka nu sangsara,
tapi kakara semet nenjo
ari taringalina mah loba keneh anu acan,
sabab mun tingali mah meureun nggeus prak nyareatkeun naon-naon nu dituduhkeun ku Rasulna, lolobana mah
ana boga bahan
anggur hayoh nyarieun adegan anyar,
tihangna lain agama,
tapi ku kai jeung awi, marukana ari
adegan Pangeran teh eta,
teu tingali
adegan Nu Maha Suci mah, meh raruksak,
kalahiran jeung kabatinnana ku manehna
di karajeunkeun.
Mun
“Suci” enggeus narekat, meureun
ahli juru pitutur teh
geus rarukun,
pada aringet ka dulur,
jeung sasama
pada daek rukun,
ihtiar jadi Wiji,
nu goreng pek dihadean
sarta moal sabalikna,
si jahil dibere jalan, narekabna nu bener
ge dijahilan,
atuh nu tangtu nu bener ge laun-laun
jadi kasurupan,
ngomong jeung lampahna oge jadi beda,
beda jeung adatna
tadi nya tuluyna
ceuk nu teu nyaho mah
osok disarebut
kawas nu ngaco.
Mun
“Suci” hakekatna enggeus karasa
nu tangtu loba
kanyaho,
nyaho estu lain beja,
moal cenah deui cenah deui ….
Marifatna,
da puguh geus “nganyahokeun”,
nyaksian jeung nekadkeunnana,
yen euweuh deui
Pangeran anging
Anu Maha Suci jeung Rasululah teh eta “Utusannana”…..
Mun mahluk
geus baroga rasa (Sahadat), dunya tangtu beresna,
tapi lamun kakara semet omong keneh mah,
bukti geus rebuan taun
kalah beuki kusut,
bukti nu mawa omongannana oge carang langka anu bener, lolobana mah
wungkul beuki ngariruhan, ngaradon nepa-nepakeun jahilna,
elmuna kawas elmu sihir
bisa sulap
malikeun mata jelema, buktina
loba jalma jadi poho,
poho ka rupa jelema, sumawonna ka baraya,
ka dulur ge rek ngagempur, ngan
sirikna teu ngadukeun hulu bae,
ka Karuhun wani nguntab
teu boga rasa rumasa, marukana
manehna asal ti mana. Tahayul
dijieun angkeuhan,
maca ieu maca itu, marukanna
padu ngomong
geus bisa meunang ganjaran.
Coba
lamun geus
“Nyembah Hyang”,
ngariblat (taringali) kana sakur nu dumadi
pada ngarti
pada surti,
yen kabeh anu gumelar
estu
ka-Agungan Nu Maha Suci, meureun
mahluk moal arek kumawani, kumalancang,
ngagogoreng jeung ngaruksak
kana
ka-Agungan Pangeran,
waktu lima dipilampah:
1. Waktu hirup
daek ngawijudkeun hade.
2. Waktu ngadenge
daek ngadenge nu Wujud.
3. Waktu nenjo
daek nenjo ka nu wujud.
4. Waktu ngomong
daek ngomongkeun nu wujud.
5. Waktu eling salawasna daek inget ka nu wujud …….
Takbirna moal ngalahir, ngagedekeun karumasaan,
Rasa
dijieun panutan,
Tobatna ulah rek deui-deui milampah jalan nu salah, lamun bisa ngalampahkeun kitu.
TEU WUDU :
Pakean baresih
(laku lampah sing hade), bersih sungut (ucap sing hade),
bersih ceuli (denge sing hade),
beresih panon (awas sing hade)
beresih irung (sing seungit), beresih leungeun (leungeun sing hade,
ulah hayang nyokot nu batur, komo mun dipake teuteunggeul mah),
beresih suku (sing bener aya laku lampah), mun dipigawe buahna tangtu karasa, melak hade tangtu buahna ge hade, mun hade tangtu salamet, mun salamet
tangtu Raos,
Raosna ti Rasululah…
Mun ngarasa beungeut perong, urut dipolas poles, sibeungeutan masing beresih,
paribasa ulah kandel kulit beungeut,
masing boga kaera,
ulah ngan resep ditungtun, baleg lamun enggeus harti……
Kacaduwan ti Karuhun
omat ulah dipigawe,
sakur nu aya matakna, nyilakakeun kana diri,
rumah tangga kitu deui, bangsa katut lemah cai,
ulah sarue jeung domba, matak rugi harta harti, di dunya pada ngahina….
Kapamalian ge kitu,
tata jeung basa pek pake, ulah rek ngarasa hina make kaboga pribadi,
gening tata basa deungeun, diparuja-paruji,
dipujana disusuhun,
dipuji dipandang suci,
loba tingkah anu owah,
owah sagala-galana,
ka kolot bet jadi wani,
ka Karuhun sumawona, sajarah dewek mah lapur teu cara sajarah batur,
dipake agul adigung, diomongkeun unggal lembur, caritana mikat batur,
teu harti basa Karuhun, nya-eta luluhur urang.
Buhun hartina baheula
nu jadi bibitna urang,
mun poho kadinya,
geus tangtu
basa jeung bangsa,
turun moal aya harga,
urang na oge nya kitu,
ka dieu geus ngalainkeun, siga jalma nu teu puguh,
teu puguh mana bapana, naon pingaraneunnana ….
tah sakitu hartina pamali,
bisi maneh acan terang …….
Sakulah lain sabalong,
tapi
sing sakulah-sakolih
jeung sasama
mahluk Pangeran
guna migawe nu bener,
ari contona kapan
geus nyata,
sakabeh anu dumadi,
nu dijadikeun ku
Nu Maha Suci
estu sakulah-sakolih,
da lamun nu dumadi henteu sakulah-sakolih,
dunya teh moal bener,
seneu,
cai,
angin jeung
bumi
katut jeung
hawa-hawana
geus mere conto ka munusa sangkan daraekeun rukun, diri maneh oge
dunya anu leutik,
kapan sakitu rukun na
”Sa-adatna” ari manusa mah tangtu ngarti
yen kuduna boga rasa.
Waktu limana
ngawujudkeun
kalamna Pangeran
nu make lantaran ku pancadria. Tulung-tinulungannana ku maneh mereun karasa
ti leutik nepi ka gede,
ti budak nepi ka kolot,
ana boga karep,
Wujud jeung Rasa
nu di maneh nu migawe
sarta oge nu nyumponan kahayang maneh,
Ngaji rasana
sing sacara nu
di badan maneh,
gening lamun maneh kapireupeunan
leungeun maneh teu dititah deui geus buru-buru nulungan (ngarontok)
ka nu keur manggih kacilakaan,
mun eusi dunya pek kitu, nurutan sacara dirina, meureun kabeh
Munggah jadi Hiji,
ngahiji di Adegan Pangeran, nu pinuh ku
raos
wungkul.
Turutan atuh
diri
maneh teh,
da eta
guru
maneh nu mursid teh,
da
luareun diri
mah ngan sakadar
pa-guron,
jeung eta mah ngan sakadar sasama hirup,
nu pada gumelar
di alam pawenangan,
aya carios Karuhun nu kieu: “Lamun teu nyaho ka diri, tuluyna rajeun kasasar,
lain kasasar karampa,
tapi sasab, utrak-atrok neangan Suci kaluar,
teu nyahoeun nu Suci mah nya-eta
Nu Neangan nana,
tuluyna tuturut munding,
wani nuduh ka nu lain-lain, majarkeun :
Pangeran teh nu linggih dina korsi gading.
Nuduh
Rasul ka jelema,
kitabna jieun jelema, Malaikatna jangjangan, Takdirna diukir-ukir, Kiamatna jaga-engke,
teu kaharti,
teu ka surti,
ti budak nepi ka kolot,
kulit seger jadi peot,
huntu pageuh jadi lemong, umurna terus mondokan , nyungsi deukeut ka kiamat, dunya leutik teu ka timu,
sok komo dunya nu gede, bongan
teu ngujur ka kujur ,
teu ngimbangan kaawakan ngancokeun jaganing engke, ka-Rohmanan ka-rohiman
ti Pangeran teu karasa,
teu nyahoeun Rohman-Rohim teh Nu Suci,
suci ti Nu Maha Suci.
Ngan palebah dieu
jadi teteguhan,
mun kapanggih jadi nyaho, mun nyaho nya jadi harti, mun harti boga pamilih: Jawana, “Adohe tanpo wangenan”,
ceuk Sundana Jauh taya geusan ngukurna bedana Gusti jeung Kawula,
sabab
Nu Suci mah
nu dijadikeun
ku Nu Maha Suci,
jauhna lir
upama Gula jeung Amis,
ari Gula mah wujudna
jeung ari Amisna mah Rasana……
Kabeh ge Wujud Anjeunna
Kabeh ge Raos Anjeun
Kabeh ge Kitab Anjeunna
Kabeh ge Tekad Anjeunna
Kabeh ge Takdir Anjeun
Kabeh ge Kiamatna ku Anjeunna
Nyata
Wujud tur Agungna,
sabab
wujud nu gumelar katut karasa-rasana
estu
nyata
ka-Agungan nana…….
Atuh ari
percaya
teh ulah kana “cenah” ,
bisi moal ajeg,
ana teu ajeg baroraah
arek Iman……
Ari percaya kudu
ka nu wujud jeung rasana, saperti
nyaho kana gula jeung amisna,
lamun nyebut gula pajar haseum,
eta ngarana bohong
ana bohong eta ngarana owah,
bakating ku mindeng owah tuluyna jadi teu eling,
ana teu eling jadi poho,
ana poho ka Karuhun
ge wani,
ana wani ka karuhun
ka guru oge teu nurut,
ana teu nurut ka guru,
ka ratu ge nyieun wani,
ana wani ka Ratu,
ka Pangeran oge nyieun cara kaulinan.
Palebah dieu mama ngingetan :
Ulah arek wani-wani moyok ka sasami mahluk
sabab kabeh
dijadikeun ku Anjeunna,
jadi lamun maneh moyok,
eta ngandung harti “lain” moyok kana dadamelan nana bae, tapi sarua jeung moyok ka Nu ngadamelna,
komo lamun wani nyebut “kupur, kupar, kapir” ka batur eta mah estu eces
yen manehna ‘anu murtad”…… sabab
Nu Suci mah sok Rukun, Ngiblatna
kana Adegan nana Pangeran, Tulung-tinulungan,
Rumasa,
Ngarasa Sa-Wujud
(ana Rukun = Islam…..
ana Islam = Rukun)………
Iman lain kana beja
tapi ka
Nu Wujud jeung Karasa, nyebut gula ka wujudna nyebut amis ka rasana….
Ari alifna alif nu lempeng, bener cara ti Loh-mahfud, mujina ku geus ka aji,
yen enyana sadaya puji teh ka-Agungan Gusti,
lahirna tara hayang kapuji, sumawon dilagu lagu,
hayang kadenge ku batur, sieun leungit pamujina.
Welas asihna
ka sasama mahluk
cara ka diri pribadi,
tara sok ngawilah-wilah,
da geus nyaho yen
Gusti teh welas tur asihna estu ka sakabeh anu dumadi, lir upama ka nyaahna dalang kana golek nu sakotak,
ti Cepot nepi Ratuna pisan estu sarua bae,
ka panayagan, gamelan katut laguna,
henteu meunang aya nu salah,
sabab
lamun salah goong bae,
aya matak ngarobahkeun kana lagu ……
Nya kitu laguna Kamanusaan lamun salah eta matak
teu ngeunah,
henteu genah ka
nu ngajamanan,
ngarasa yen hirup
henteu ngalagu.
Raosna henteu kapanggih,
ka Wujudna henteu eling,
Kalam weleh henteu katimu, tuluyna atrok-atrokan,
lagu deungeun ditariru, ngagolek maen rebana,
susah ngadalangan nana, paling surup kana igel (parigelna) buta hejo
resep ngudag-ngudag beja, ngungkab2 bangsa cenah…..
Kumaha lamun kapanggih
ku tukang jahilna
tuluy na budi dipake nukeuran harti,
harti soteh lain harti nyaho,
tapi harti jahil,
nu pangartina ngan ngarah, nya tungtungna budi urang teh meakeun lahir,
beak sawah beak imah,
beak ka basa-basana,
ana diganti ku harti batur
ti si tukang caritanah (cenah) bukti loba nu jadi ngaco, ngomongna jadi teu puguh, ngadak-ngadak kasurupan, ganti adat
ganti sipat,
adat nu ti luluhurna oge
ku manehna rek di robah, marukana ari adat teh
lain ti Kodrat,
ibarat manusa rek dijieun anjing,
asal moal bisa jadi
najan haben dipulasara, didangdanan, diganti ngaran jeung ngomong,
nu nyaho mah tangtu nyebut si eta asal-usulna,
lir upama bangsa Emas, ayeuna dijadikeun Ali,
ceuk nu nyaho
tangtu nyebut Ali Emas,
emas keneh, emas keneh, sanajan dijieun tasbeh atawana
emas kawin,
emasna
teu leungit-leungit………
Dina suluk wawacan
“Prabu Angling Dharma”,
nu ngagaduhan Aji Dipa teh Anjeunna …..:
ari hartina Prabu teh nya-eta Ratu Rat = Jagat,
Tu = Tuduh……
Angling (angelingaken) = ngelingan ku kanyataan nana,
awas,
rungu,
angseu jeung
ngandikana
estu aya di Anjeunna….
Dharma = Laku nu utama (hade….
Aji Dipa nu di pupundi,
ari hartina Aji Dipa nya-eta Elmu papak
(Ratu ngaraos uyah teh asin, pangarit oge nya kitu).
Naon nu papak teh?.........
RAOSNA..
Saha nu teu butuh ku Raos?...
Panutupna mah,
nya kudu nyaho jeung ngarti “HURUF”
nu gumelar
nu asal ti Loh Mahfud, maksud-maksudna nu dijadikeun
ku Pangeran….
Saha nu bisa nerangkeun Aji-Dipa ku carita?
Bisa nerangkeun
haseum ku carita?
Naha beunang ku peupeureundeuyan?
Cagap atuh seuneu teh,
letak atuh cuka teh,
geura panggih “Ajina…..
Ari dharma nu utama,
nya-eta maneh masingna sabar,
leukeun ngolahkeun diri, reujeung ngamumulena,
ulah cara nu pohoan,
inget teh ngan,
kumaha sawah,
kumaha duwit,
kumaha kabogoh, kumaha-kumaha,
uteuk jeung hate
dipake gudang kumaha,
tapi ari
ngumaha
mah tara,
rajeun ngumaha
make nanya batur,
teu inget
ka Nu ngumaha,
usik malik teu ngarasa,
inget teh ngan kana palu,
teu malire kana leungeunna, keris dipanjang punjung
teu curiga ka Nu ngajunjung,
cing atuh KUMAHA SUCI? naha bisa digawe
lamun lain kumaha nu suci?
bisa ngangkat palu
lamun leungeun teu mangangkatkeun?
Bisa hasil maksud
lamun ngan ngomong
bae di pangkeng?
Tangtu diri maneh oge ngajawab bari godeg,
najan teu ngomong oge tangtu kaharti,
godeg teh nya-eta hartina: gaib –
heran
aneh…….
Maneh nyebut
Pangeran teh Allah,
diri ge tuluy ngaenyakeun,
nyaksi ku unggeuk,
nu hartina = enya,
enya,enya …..
ari kaharti
naha rek tuluy bae kitu,
atawa rek nojod
nepi ka teu elingna?
Kade bisi teu eling pisan
nepi ka wani nyebut Pangeran ka nu teu Wujud (nga enya keun ka nu lain, nga lain keun ka nu enya)
…..Suwung nu dituju, tungtungna pok bae ngomong: “duka teuing
ka dituna mah,
kumaha Pangeran bae”
, nepi ka kituna
kapan ari bakating ku teu kapanggih mah….
Jeung maneh masingna sabar,
leukeun ngolahkeun desa katut pangeusina
supaya salamet,
ulah cawadeun Pangagung……
Tawekalna mun manggih cocoba,
nu moyok cara satria geura anggap nasehat,
mun kawas buta anggap mamala,
mun dipuji komo kudu ati-ati…………
Sunda disarebut sundek,
ulah dipake nyeri ati,
da enya Sunda mah sundek, sundekna ku henteu bisa,
teu rumasa ieu aing,
usik malik ngarasa
ku Maha Suci
jauh tina kumaha duit, kumaha anu kumaha itu, sabab
geus karasa,
ngumaha ka dunya teh
loba nu kasurupan
ku si beureum .
jadi gede ambek,
kusi koneng
jadi lieur,
ku si bodas
jadi sedih,
ku si hideung
nepi ka paeh rasa-rasana
cindekna mah teu eling bae, ana teu eling?
Kumaha?...
Allah tobat,
naha tobat ka Allah?
Nya tuluyna sakitu geus cukup pasihan ti Pangeran, make hayoh
marenta duwit,
marenta awewe geulis
menta emas jeung inten…..
Jadi enya gaib ari dadamelan Pangeran mah geuning……
Nu lolong rasana,
rajeun leumpang ari ditungtun ku batur………….
Nu torek rasana,
rajeun ngalieuk ari ditowel ku batur……
Nu rasana geus teu ngambeu, estu teu boga pamilih
si jahil disebut Suci (seungit), ari Karuhun nu di pikaseungit ku sarerea,
wawangina nyebar ka sakuliah dunya,
jelema katut kebudayaan nana
estu pikabitaeun batur, disebut bau,
komo nepi ka aya nu nyebut (teu boga kasopanan sagala)
……Nu pireu rasana,
rajeun ngomong ari dipapatahan ku batur,
ana bisa saeutik-eutikeun
ka bapa oge make basa ti batur,
nya tuluyna ka Pangeran oge make ngomong ku basa ti jelema anyar,
tatanya kitu keneh, ngadak-ngadak nganyar-nganyari,
tata basa nu sorangan kalindih ku nu kumaki,
kawas jalma nu teu puguh wewedalan nana
poho ka geusan ngajadi, ngaku ka karuhun batur,
nu sorangan dilainkeun
jega budak euweuh bapaan, naon pingaraneun nana?
Tah kapan nepi ka kitu ari jelema nu geus owah,
owah sagala-galana,
ana tuluh beuki maceuh, pager batur ge dirumpak,
ana dibere nginjeum sok tara daek mulangkeun,
ka indung bapa teu eling, karuhun direken sigung,
ka Pangeran oge wani, majarkeun nyieun perjangji, ka Pangeran carita hartina tembang,
didituna mah ngalagu, dedengekan di tabeuhan, geus peurih beuteung dalahar,
kadaharan rupa-rupa, kadaharan beunang milih,
nu loba nguwatkeun sahwat, ngudag-ngudag pangabogoh sifat cinta ampir leungit, tuluyna ngajadi kejem,
ka pibaraya teu ditoleh, aragulna ti ayeuna,
sawarga enggeus diaku, malah ngaku bisa mawa batur.
Lantaran kabita ku caritana, bukti loba jelema nu katipu, lain ngan dunyana wungkul, tapi aya kajadian anu ngahajatan anakna parawan ka aki-aki,
nya tuluyna loba jalma nu teu puguh,
rumah tangga karusut,
di kampung jadi baringung, desa taya komarana……
ku ayana anu kitu loba jalma kabogana ampir beak,
jeung baraya henteu campur, laun-laun henteu akur,
teu daraek merlukeun parentah jeung kapentingan Nagara henteu cara ka si Jahil, imah sawah ge dijuwal, anjuk hutang dibelaan….
Nu matak ama talatah ka anak ama di ditu,
ka Kolot omat
masingna koloteun
ka ki Amil sing jongjon getol amalna,
Ki Katir nu ngabantuan,
Ki Kulisi pangjagakeun nu balener,
bisi si Jahil ka lembur, talingakeun bisi ngarah jeung ngarinah,
nu temahna aya matak ngaruntagkeun desa katut pangeusina……
ari ka RAHAYAT mah eta kumaha maneh bae, sabab maneh nu jadi LULUGU….
Pandita : Ari pikeun mama mah anu tangtu satungtung masih diayakeun umur sarta bisa keneh cumarita moal weleh nya nganasehatan ka maneh, ari sababna teu aya lian sugan maneh ka hareup bisa migawe eta nasehat ku prak-na, dimana sok diprak-keun anu tangtu aya kajadian nana, eta kajadian geus moal salah deui, lamun melak goreng buahna tangtu goreng, sarta sabalikna lamun melak hade tangtu buahna hade deui.
Isoen : Sanes mama, sateu-acanna sim abdi wangsul aya anu bade ditaroskeun ka mama, kitu oge upami karujukan …….sareng upami tiasa diterangkeun ku lisan nya-eta :
Naon ari hartosna Nur Allah? Naon ari hartosna Nur Muhammad?
Naon ari hartosna Nur Cahya?
Pandita : Ieu pertanyaan maneh ku mama dijawab, tapi lamun salah ku maneh geura salahkeun,
ari sababna maneh oge tangtu nyaho
kana KECAP Allah,
eta teh basa Arab,
ari di Sunda keun nya-eta
Nu Maha Suci tea……
ari NOER di Sunda keun mah eta hartina:
TERANG atawa NYAHO,
jadi lamun maneh geus ngaharti mah kana Aji Dipa anu geus diterangkeun tadi, sok moal salah deui maneh teh tangtu nyaho
NAON arti Allah teh?
lamun geus nyaho,
lamun geus nyaksian
lamun geus nekad keun
yen euweuh deui Pangeran anging Allah (La illaha illalah) tah eta teh
NUR Allah….
Ari Nur Muhammad …
Nur =
Nyaho =
Nyaksian =
Nekadkeun
Muhammad =
Utusan Allah =
Kekasih Allah.
Ari Muhammad teh
Manusa nu migawe kamanusaan.
Ari Muhammad teh
Wali nu migawe kawalian nana……
(sok nulung ka nu butuh, sok nalang ka nu susah, sok nuduhkeun ka
nu teu nyaho, nganteur ka nu keueung).
Ari Muhammad teh
Nabi nu migawe kanabian nana……
(ari mere terang sok eces/wujud tara make cenah,
cara panca dria ka
urang, tara bohong)
Ari Muhammad teh
Rasul, nu migawe karasulan nana ……
(ari mere terang sok jeung karasana oge lain cenah,
cara rasa nu di urang,
asin nya asin,
amis nya amis,
jeung satuluyna)
Anu matak lamun maneh geus
harti
atuh sing boga “budi”.
Ari Nur Cahya ….
Nur =
Nyaho =
Nyaksian =
Cahya =
Beureum –
Koneng –
Bodas –
Hideung.
Nu adatna Panas,
nu sipatna Beureum,
eta enggon nana “seuneu” , nafsuna “amarah” = ka-Hewanan
Nu adatna Ngahiliwir,
nu sipatna Koneng,
eta ngaran nana “angin” nafsuna “luamah” = Ka-dunyaan.
Nu adatna Ti’is
nu sipatna Bodas,
eta ngaranna “Cai”,
nafsuna “sawiah” = ka-Robanan.
Nu adatna Tetep,
nu sipatna hideung,
eta ngarana “bumi”
nafsuna “mutmainah” =
ka- …..?
Lamun Mutmainah
kaeusian ku anu tilu nafsu anu di luhur sarta
leuwih ti mistina (teuing)
eta ngaranna
ka-Setanan.
Ayena
Lamun maneh geus terang (Nur) =
tangtu maneh
Nyaho
Nyaksi jeung
Nekadkeun nana
Mangeran ka Allah
ku milampah pagawean nu Wujud-na hade sarta berguna keur sarerea!!!
Geura tembongkeun Cinta, sacara Allah ka Mahlukna!!!
Sacara Bapa ka Anakna!!!
Geura pandang sakabeh Mahluk sacara
ka diri na pribadi!!!
Da nyaho Pangeran teh Welas jeung Asihna estu teu ngawilah-wilah!!!
Mun geus terang yen
KN Muhammad teh
Utusan Allah.
Mun geus terang ka :
KN Muhammad teh
Manusa nu bisa migawe ka-Manusaan nana.
KN Muhammad teh
Wali nu bisa migawe ka-Walian nana.
KN Muhammad teh
Nabi nu bisa migawe ka-Nabian nana
KN Muhammad teh
Rasul nu bisa migawe ka-Rasulan nana.
Sok berbudi atuh ! ! !
Nur Cahya :
Ulah leuwing teuing
ulah kurang teuing
make
seuneu,
angin,
cai jeung
bumi ….
sabab lamun kurang maneh tangtu pinanggih jeung gering (teu cageur …..)
Nya nu kitu lamun leuwih teuing,
bisi nafsu maneh kaleuwihan teuing,
ana kaleuwihan tuluyna sok :
ka-Hewanan =GU-magah, ka-Dunyan = GU-minding, ka-Robanan = GU-masep (gu-meulis)
tuluyna sieun ku barang paeh, mi-Allah ka barang paeh, manutan ka barang paeh,
Nu sok ruksak di pi-iman, bangsa bohong digedekeun, hirup pinuh ku pangalamunan ana tarik teuing ngalamun nya sok rajeun ka surupan, poho ka diri pribadi,
boro raah ka Pangeran,
lali basa lali bangsa,
lali sa-gala-galana,
tah nu kitu disebutna ka-Setanan.
Sing harti atuh
pagawean geusan pikiraneun,
engke ari kadieu deui rek ditanya, sarta maneh kudu bisa nerangkeun nana, kieu :
Di dunya ku ayana
seuneu ,
cai,
angin jeung
bumi
geus ngajadikeun
ayana
sri
tatangkalan nu ngarandung sari …..
Tina cai
bisa ngajadikeun ayana uyah rasana? …..
Baheula Karuhun urang
pang na teu pati susah
cara urang ayeuna,
sabab cek pamanggih nu baheula
nu bisa ngajadikeun
raos
teh nya-eta
uyah
lain bae
sri,
sanajan manusa oge
ari teu uyahan mah ….?
Ari urang ayeuna carang nu mikiran
raos (rasa)
tapi ka-lolobaan nana ngan susah
ku mikiran deungeunna,
enya kitu?
Lamun ku maneh geus kaharti,
maneh moal wani nyebutkeun yen
Karuhun urang teh bodo, jeung moal boga rasa maneh leuwih pinter ti Karuhun maneh,
naha ari
raos
teh ku sapedah loba deungeunna ?.....
Geura pecakkan
sari – rasa – tunggal
(satria satunggal) =
hijikeun
uyah jeung sangu
tutug ngaranna,
bisi aya anu acan
ngaraosan
jeung nu acan
nyahokeun
maneh sing daek
karana Allah
pang-nutug-keun….
ngelmu oge tutugkeun atuh, geura prak digawe,
ari pameuli na mah,
euweuh deui
ngan diri maneh,
titipan ti
indung
bapa
geura mumule ……………
Geuning bareto kolot maneh geus carita ka maneh hareupeun ama, mun teu salah kieu :
“ Isun “ mama jeung ibu sa-acanna ninggalkeun ka maneh, rek ngawaris barang anu pohara berguna keur maneh, sajabana ti
pangarti
ti sakola jeung ti pasantren, nya-eta
mihape
diri maneh
sing salamet,
karana lamun diri maneh teu salamet mah
eusi dunya
ku maneh
moal karasa
kani’matan nana
komo
sawargana jaga …
Sakiitu
bae, ulah loba teuing dongeng,
bisi poho deui,
hartikeun
bae heula, jeung meujeuhna urang
netepan,
da
wajib
urang
manusa :
Netepan Kamanusaan !
Netepan Karahayatan !
Netepan Kapangkatan !
Nyatakeun jugjugeun urang
…..Emas nu sigit (nu hade) masing kapanggih
…..Jucungkeun tekad nu hade…..
Ulah unggut kalinduan, ulah gedag ka-anginan, jati ulah kasilih ku junti, bisi cara tangkal Bungur, kacicingan ku mangandeuh, mang-puluh-puluh taun lilana, ana geus sidik kapanggih, bungurna ngan kari lunggul, henteu dahan henteu daun, nu ngajegir asalna mangandeuh tea, gede tangkal gede dahan, hieum ka daun-daunna, ngarana “Ki-Arah-Wana”. Waktu tadi bungur dipake kalangenan, ari ayeuna geus jadi kiara leuweung, pinuh ku jurig jeung iblis, nu sok ngaririwaan jeung ngageringkeun jelema,
estu matak gila nenjo,
beda adat,
beda sifat,
beda ka ngaran-ngaranna sidik lain bungur tadi …..
Ayeuna mah geus tepi ka waktu, meujeuhna geura heg balik, binih ti mama ayeuna bawa, pelakeun deui di ditu, ngan ulah luhureun batu, bisi binih henteu jadi, ngan kade bisina linglung, ulah poho tapak tadi, ku mama di du’akeun, sing salamet diri, rumah tangga katut saeusining desa, ginanjar salawasna, ku Pangeran Nu Kuasa..
Mun patepung urang jaga, sugan pa-amprok papanggih, Nu Raos urang dongengkeun, pituduh di ka Wujudkeun….
“Aji-Dipa”
rasa batur jeung urang
sing pada “Raos”n-na.
Kumambang Lampah Isun
Eling-eling mungguh nu
hirup di lahir,
henteu meunang pisan
jahil, dengki, nganyenyeri
ka sasama mahluk Tuhan
Tekad, lampah, boh ku ucap oge sami,
sareng sawangsulna,
mungguh sarat nu utami,
kedah murah buka tangan.
Kitu deui resep nulung nu prihatin,
mideudeuh nu susah,
eta Dharma nu sajati,
saratna kamanusaan.
Aji-Dipa sanes
elmu bangsa junti,
tetes asli Jawa,
JAWA teh hartina: “HARTI”
nyaho ka Purwa – Daksina …..
Tidak ada komentar:
Posting Komentar