Rahasia Ilmu • اَللّٰهُ
“TAHAPAN ILMU”
Tahap-Tahap Ilmu
Yang Sampai Kepada Allah*
1. Ilmu Syariat
Ilmu syariat ini sejalan dengan Ilmu Sifat 20. Dengan mempelajari Ilmu Sifat 20 ini,
sang murid tidak sewajarnya dibelenggu dengan dalil akal dan nas semata-mata.
Ia perlu mendalami sifat 20 itu yang tertakluk dalam Salbiah,
Nafsiah dan
Maani
yang hadir pada dirinya itu bahawa harus dikembalikan sebagai Amanah
kepada Al-Haq.
Apabila Amanah itu dikembalikan dengan ditasydiqkan di dalam hati iaitu dengan keyakinan yang putus tanpa syak dan waham;
La haiyun,
La qadirun,
La muridun,
La ‘alimun,
La sami’un,
La basirun,
La mutakalimun,
akan tersingkaplah kepada sang murid dengan keperolehan ‘rasa’.
‘Rasa’ iniah yang akan menyingkap ‘Rahsia Allah’ yakni Wahdaniyyah.
Seperti contohnya
apabila dipulangkan
di antara salah satu
sifat Nafsiah
“bersalahan Allah Ta’ala
dari segala yang baharu,” maka
pada ketika itu luputlah sifat-sifat Allah
yang sebelumnya ada dikatakan kepada hamba, melainkan
Allah jua yang mempunyai Sifat,
hamba yang tinggal kini sebagai sandaran tempat mengEsakannya.
Tatkala itu
Allah itu hidup
dengan sifat hayatNya,
berkata-kata
dengan KalamNya,
mendengar
dengan pendengaranNya,
mengetahui
dengan IlmuNya,
berkehendak
dengan kehendakNya,
berbuat
dengan perbuatanNya,
melihat
dengan penglihatanNya.
Apabila si hamba luput
zahir dan batin,
tatkala itu tiada yang tahu, kerana keputusan ilmu adalah
tidak mengetahui,
maka
Sifat sebenarnya
tidak bercerai dengan Zat, walaupun
dalam pandangan ilmu tampak bercerai,
Sifat dan Zat
adalah satu jua;
Allah hidup dengan ZatNya, Allah
berkata-kata dengan ZatNya, mengetahui dengan ZatNya, berkuasa dengan ZatNya, mendengar dengan ZatNya, melihat dengan ZatNya, berkehendak dengan ZatNya.
Akhir tahapan makrifat itu; Yang Mengenal
adalah Yang Dikenal jua.
Salbiah |
1 sifat |
Wujud
Nafsiah |
5 sifat |
Qidam,
Baqa,
Mukhalafatuhu lilhawadis, Qiyamuhu binafsih, Wahdaniah
Maani |
7 sifat |
Qudrat,
Iradat,
Ilmu,
Hayat,
Sama’,
Basar,
Kalam
Maanawiyyah |
7 sifat |
kaunuhu qadiran,
kaunuhu muridan,
kaunuhu ‘aliman,
kaunuhu sami’an,
kaunuhu basiran,
kaunuhu mutakaliman
2. Ilmu Thariqah
Thariqah
arti dasarnya ialah perjalanan mencari Allah.
Perjalanan itu ada di dalam zikir yang ditalqinkan
serta latihan-latihan suluk.
Jauh atau singkatnya perjalanan tergantung kepada pengalaman kerohanian seseorang itu.
Ada yang berjaya sampai kepada matlamatnya.
Ada pula yang tidak mendapatkan apa-apa hasilnya selain penat-lelah.
Ada pula yang tertinggal separuh jalan, gagal, kecewa atau putus-asa.
Ada yang masih meneruskan perjalanan walaupun jasadnya sudah pun terkubur di bumi.
Ada pula yang thariqahnya bersambung-sambung dengan thariqah-thariqah lainnya untuk sampai kepada matlamatnya.
3. Ilmu Haqiqat
Haqiqat berdasarkan kepada Al-Haq.
Adapun difinisi Al Haq dalam ilmu haqiqat
(lihat tasawuf) bukanlah bersandarkan semata-mata kepada Tuhan.
Apa yang dimaksudkan
Al Haq ialah
hubungan atau rangkaian milik bersama antara Tuhan dan hamba.
Contohnya seperti
Surah Al Fateha
yang mengandungi 7 ayat.
Tiga ayat yang teratas adalah khusus bagi Allah,
manakala 4 ayat ke bawah khas bagi hamba.
Maka solat juga pada pengertian orang haqiqat ialah
‘tempat pertemuan antara Tuhan dan hamba’,
dan bukanlah solat itu
suatu sembahan atau puja-pujian kepada Allah semata-mata.
Justeru itu,
Ilmu Haqiqat adalah
terkait dengan
Ilmu Mengenal Diri.
Tanpa diri manusia,
maka
Ilmu Haqiqat ini tidak akan wujud.
Menurut kata
Syekh Sufi Ahmad al Alawi, “orang yang mengenal diri itu adalah lebih dalam makrifatnya daripada orang yang mengenal Allah.”
Ada pendapat yang mengatakan bahwa
Ilmu Haqiqat didapati langsung daripada Allah, disebut juga sebagai
Ilmu Laduni
dengan tanpa usaha.
Namun demikian
ada juga Ilmu Haqiqat ini yang dibimbing oleh guru-guru mursyid
yang terkenal seperti Hamzah Fansuri dengan doktrinnya Wujudiyyah,
Ibnu Arabi dengan doktrinnya Wahdat al Wujud.
Dan yang paling sistematis sekali ialah
Fadullah Burhanpuri, seorang ulama Sufi dari India yang telah menyusun kitab Maratib al Sab’ah (Martabat Tujuh),
kemudian kitab tersebut telah dikirimkan pengarangnya sendiri kepada Syekh Shamsuddin al Sumaterani
semasa memegang tampuk kerajaan Aceh sebagai menteri,
kemudian kitab yang berisi ajaran Martabat Tujuh ini telah disusun pula oleh Syekh Shamsuddin al Sumaterani
ke dalam kitabnya berjudul Jauhar al Haqaiq
tanpa mengubah sebarang dasar.
Begitupun kepada
Abdul Karim al Jili
yang telah menyusun
Ilmu Haqiqat atau
Ilmu Mengenal Diri
di dalam kitabnya berjudul Insan Kamil Fi Ma’rifah
al Awahir wa al Awa’il.
Menurut Syekh Abdrl Karim al Jili,
Ilmu Mengenal Diri
atau disebut
Ilmu Haqiqat
adalah termaktub dalam dzauk dan mukasyafah
yang melepasi teori, ijtihad atau apa pun jua wacana intelektual.
4. Ilmu Misykat
Misykat
artinya relung dalam bahasa Melayu.
Misykat ada disebutkan
di dalam al Qur’an
Surah an Nur: 35.
Saya teringat pesanan kata seorang guru Sufi,
“Jika kau mencari Misykat ini di dalam seluruh jilid kitab Ihya Ulumuddin karangan Imam Ghazali,
kau tidak akan menemuinya, kerana ilmu ini diperturunkan daripada
hati ke hati, dan bukan dari tulisan ke tulisan.”
Dalam kisah lagenda,
ketika Sunan Kalijaga datang menemui Sunan Bonang,
ia hanya meminta
satu pelajaran sahaja
untuk diajarkan
iaitu tentang
‘Rahasia Noktah’.
Rahsia Noktah
yang disebutkan oleh
Ibnu Arabi
ialah Misykat Khatamul Rasul,
kerana inilah yang merupakan makrifatnya sekalian para Nabi dan Rasul yang hanya diketahui oleh para Wali Allah
yang khusus dan tinggi martabatnya.
Ilmu Misykat ini tidak diajarkan sembarangan dan sukar didapati kerana bilangan orang yang mempunyai ilmu makrifat jenis ini terlalu sedikit bilangannya di dunia ini.
Kata sesetengah pendapat mengatakan Ilmu Misykat ini dikuasai oleh Nabi Khidir AS yang merupakan maha guru kerohanian.
Makrifatnya Ilmu Misykat ini sebagaimana yang diungkapkan,
ketika hamba bermikraj ke atas,
Tuhan turun ke bawah,
lalu keduanya bertemu dalam satu titik pandangan, “Syuhud al katsrah fi al wahdah,
syuhud al wahdah fi al katsrah,
syuhud al wahdah fi al wahdah”
(Pandang Yang Satu nampak yang ramai, pandang yang ramai, nampak Yang Satu,
pandang Yang Satu dalam Yang Satu).
Dan…
”Aku tidak melihat sesuatu melainkan aku melihat Allah di dalamnya.”
Syekh Ahmad Sirhindi mengungkapkan,
“apabila aku memandang Dia, maka aku tidak lagi terlihat yang lain.”
Makrifat ‘Misykat’ ini
tidak ada nafi dan istbat, kerana apa yang istbat tetap istbat,
tak ada apa yang perlu dinafikan.
Tidak ada meleburkan diri atau fana.
Ahli makrifat ini hidup bersama Allah
walaupun tubuh mereka bergaul dengan manusia ramai.
Bagi yg meminati perjalanan ilmu tasawuf makrifat,
kalau tak baca buku ini “Sirrul Asrar”,
sebuah karya monumental Sultan Auliya Syekh Abdul Qadir al-Jailani
bagaikan belum sah lagi bersuci dgn air wudhu ketuhanan yg mutlak lagi menyucikan.
Lebih dari 30 tahun
saya menelaah buku ini. Setiap kali membacanya ada saja penemuan2 yg baru.
Perkara yg paling pokok
di dalam buku ini ialah
harus mengenal hakikat diri kita yg sejati iaitu
Tiflul Maani –
ada di dalam jasad kita
yg paling terdalam
bagaikan bayi yg dilahirkan tanpa dosa,
suci nan murni.
Di situlah asal-usul kita sebelum dilahirkan
ke alam nyata dan di situlah perjalanan kita bermula dan harus kembali.
Tiflul Maani ini sentiasa dijaga oleh Allah
di alam Lahut.
Tiada seorang malaikat pun yg dibenarkan masuk ke alam Lahut ini kerna boleh terbakar oleh cahaya keagungan Ilahi.
Oleh kerna setelah kita berada di alam dunia ini,
kita terlupa bagaimana untuk balik semula
ke alam Lahut itu dan menemukan
Manikam Tiflul Maani itu kecuali orang2 yg membersihkan Hatinya dan membersihkan Rasanya.
Jadi menurut
Syekh Abdul Qadir al-Jailani, selagi belum menemukan Tiflul Maani itu belum lagi Arif billah.
Tiflul Maani juga dinamakan Ruh Al-Qudsi
iaitu rahsia dalam hakikat Ruh Sultani di alam Jabarut.
Dan Ruh Sultani
adalah rahsia dalam hakikat Ruh Ruhani (Nurani)
di alam Malakut.
Dan Ruh Ruhani
adalah pula rahsia bagi hakikat Ruh Jasmani
yg disebutkan sebagai istilah ‘nyawa’ di alam Nasut.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar